Alles voor Vrouwen die van Fietsen houden

Materiaal van de Racefiets

Racefietsen kunnen van verschillende materialen gemaakt zijn. Alle materialen hebben hun unieke eigenschappen. Het materiaal van de racefiets, of eigenlijk het materiaal waarvan het frame gemaakt is, is van grote invloed op het gewicht van het frame.

Staal – De eerste racefietsen waren van staal. Stalen racefietsen hebben erg stevige frames maar zijn daardoor ook erg zwaar. Tegenwoordig heb je ook wel wat lichtere varianten stalen frames, alleen zijn die erg prijzig.

Aluminium – frames met dit materiaal zijn het meest voorkomend onder de recreatieve fietsers. Dit materiaal heeft een goede prijs/gewicht verhouding.

Titanium – Titanium is lichter dan staal, het is ook sterker. Een titanium frame is echter wel vaak weer wat duurder dan aluminium. Bijkomend voordeel is dat titanium goed bestand is tegen corrosie, en bovendien heeft het een bepaalde mate van elasticiteit, wat weer wilt zeggen dat het een natuurlijke schokbreker heeft. Mede hierdoor lopen deze frames meestal erg weinig schade op bij een valpartij.

Carbon – Dit is het lichtste materiaal wat er te krijgen is. De echte wedstrijdrijders en professionals rijden met dit materiaal. Let wel op als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je fiets niet minder weegt dan 6.8kg want dat is door het UCI het gestelde minimum gewicht. Carbon frames zijn flink aan de prijs.

Voor de meeste recreatieve fietsers, is een aluminium frame dus de beste keuze, zeker met het oog op budget. Om de fiets nog wat lichter te maken, kun je ervoor kiezen om de voor- en/of achtervork van je dames racefiets te vervangen door een carbon vork

.

© Copyright 2015
LadyCycle